Hemfixare / Fixarbloggen / Jag kan inte skicka mail, vad beror det på?

Jag kan inte skicka mail, vad beror det på?

Många utav oss skickar dagligen e-post. När det strular och du inte kan skicka mail, kan det därav vara av största vikt att lösa problemet snabbt. I denna artikel tänkte vi därför reda ut för vad mejlproblemet kan bero på, hur du åtgärdar det, men också hur vi på Hemfixare kan bistå med hjälp!

Kolla här vad Hemfixare
kan göra för dig
Boka en Fixare »

Innehåll

  • Vanliga orsaker till att man inte kan skicka mail
  • Så går du tillväga för att lösa problemet
  • Ta hjälp av Hemfixare

 

Vanliga orsaker till att man inte kan skicka mail

Som vanligt när det kommer till teknik, finns det en mängd möjliga orsaker som gör att man inte kan skicka mail. Nedan har vi samlat några av dem:

1. Du har problem med internetuppkopplingen 

Internet kan många gånger vara boven i dramat. Om du saknar eller upplever problem med internetanslutningen, kan detta resultera i att du varken kan skicka eller ta emot e-post.

2. Du har försökt logga in med felaktiga uppgifter

Vissa leverantörer kan blockera ditt IP-nummer om du försöker att logga in på mejlen med felaktiga uppgifter flera gånger. Notera dock att detta framförallt gäller företagsanvändare, vilka får sin mejltjänst tillhandahållen av tredje part såsom webbhotell.

3. Mottagaren kan inte ta emot ditt mejl

När mottagaren inte har möjlighet att ta emot ditt mejl, exempelvis på grund av att deras inkorg är full, får du vanligtvis ett meddelande om att det inte kan skickas. Ett annat vanligt uttryck för detta är att ”mejlen studsar”.

4. Du har felaktiga e-postinställningar

Felaktiga inställningar kan resultera i att du inte kan skicka mail. Antingen kan det vara så att du själv, om än omedvetet, ändrat inställningarna, alternativt att de ändrats av sig själv. Något som kan vara fallet när du uppdaterar mjukvaran.

5. Du har överskridit den dagliga meddelandegränsen

En del leverantörer sätter en gräns för hur många meddelanden man kan skicka per dag. Överskrider du denna gräns, kan det resultera i att dina mejl inte kommer iväg. Det bör dock tilläggas att det krävs hundratals, om inte tusentals utskick, innan man överskrider meddelandegränsen.

6. Ditt konto har blivit blockerat 

Ibland kan det vara så att ditt konto blir blockerat. Antingen av mottagaren eller också av e-postleverantören. Oavsett vilken så kan det resultera i att du inte kan skicka några meddelanden.

7. Du använder en gammal enhet

En del e-postleverantörer, däribland Microsoft Outlook, stödjer inte längre AUTH PLAIN-autentisering. Något som kan ställa till problem om du försöker skicka e-postmeddelanden från en äldre dator.

Kolla här vad Hemfixare
kan göra för dig
Boka en Fixare »

Så går du tillväga för att lösa problemet

Nu när du har bättre koll på de möjliga orsakerna till att din e-post inte fungerar, tänkte vi redogöra för hur du går tillväga för att få bukt med problemet:

1. Kontrollera att din dator, mobil eller surfplatta är ansluten till internet 

Som tidigare nämnts är internet många gånger boven i dramat. Börja därför med att säkerställa att du faktiskt har internetuppkoppling på din dator, mobil eller surfplatta. Om så är fallet kan du gå vidare till steg två.

Skulle det däremot vara så att du inte är ansluten till internet, är du tvungen att börja i denna ände. Har du problem med att koppla upp din enhet till ditt nätverk, kan du med fördel läsa våra tidigare artiklar:

2. Säkerställ att du använder rätt e-postinställningar

Om det inte är internetuppkopplingen som spökar, rekommenderar vi dig att kontrollera att allt står rätt till på din sida. Exempelvis att du använder rätt e-postinställningar, men också att inte blivit blockerad, använder en gammal enhet eller överskridit någon meddelandegräns.

Exakt hur du gör allt detta kan variera från fall till fall, beroende på vilken enhet, e-postlösning och version av denna som du har. Klarar du inte av att kontrollera alla dessa saker på egen hand, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Hemfixare.

3. Kontrollera att allt står rätt till hos mottagaren

Som tidigare nämnts är det inte bara fel hos dig som kan leda till problem. Även fel hos mottagaren kan ställa till med problem. Om du inte kan skicka mail bör du därför säkerställa att allt står rätt till hos mottagaren.

Får du exempelvis ett meddelande om att mejlet inte kan skickas pga. att mottagarens inkorg är full, rekommenderar vi dig att kontakta han eller hon på annat sätt och berätta att inkorgen måste tömmas.

Ta hjälp av Hemfixare 

Skulle det vara så att du testat ovanstående steg, alternativt saknar den tid eller kunskap som krävs, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Hemfixare!

När du väljer att ta hjälp av oss kommer en av våra kunniga fixare hem till dig, undersöker vad problemet kan bero på och tar därefter de åtgärder som krävs för att lösa uppgiften. Våra fixare har omfattande kunskaper om allt som rör e-post.

Hos oss är du i trygga händer!

Se hur det går till

Albin Sandberg

 

Hembesök i hela Sverige!

Alltid med 100 % nöjd kund garanti!

Fyll i formuläret så kontaktar Fixaren
dig för tidsbokning

Fält markerade med * är obligatoriska

När du bokar en Fixare godkänner du att Hemfixare sparar vissa av dina personuppgifter som du lämnat i formuläret i 24 månader efter din bokning. Personuppgifterna sparas för garantiåtaganden samt för korrespondens med Skatteverket för RUT-avdrag. Du har rätt att när som helst rätta dina uppgifter eller att helt bli borttagen från vårt register. Kontakta oss på fixare@hemfixare.se eller på telefon 08 1220 88 00. Om du anser att vi behandlat dina personuppgifter felaktigt kontakta Datainspektionen. Läs mer om hela vår policy för hantering av personuppgifter här.

Läs mer om vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter