Hemfixare / Fixarbloggen / Så gör du för att hitta skrivare i nätverk

Så gör du för att hitta skrivare i nätverk

Det har aldrig tidigare varit enklare att skriva ut dokument och bilder i hemmet. Tack vare nätverksskrivare går det numera otroligt smidigt att göra utskrifter från såväl datorer och smartphones som surfplattor. Men hur går man egentligen tillväga för att hitta en skrivare i nätverket? I denna artikel ger vi dig svaret.

Innehåll

  • Fördelar med nätverksskrivare
  • Så ansluter du till din skrivare
  • Ta hjälp av Hemfixare

 

Fördelar med nätverksskrivare

En nätverksskrivare är kort och gott en skrivare som kopplats till ett lokalt nätverk. Något som antingen kan ske trådlöst eller också via en kabel som ansluts till routern. Väl ansluten till nätverket har hela familjen möjlighet att göra utskrifter från en mängd olika enheter.

Enkelheten som denna typ av skrivare medför är såklart en stor fördel. Även möjligheten att göra utskrifter från både datorer, telefoner och surfplattor innebär betydande fördelar. Idag levererar majoriteten av skrivarna dessutom så pass goda utskrifter att du har möjlighet att skriva ut bilder. Skriv snabbt och enkelt ut favoritbilderna från semestern eller julfirandet, utan att lämna hemmet!

Så ansluter du till din skrivare

Men hur gör man då för att ansluta till sin skrivare? Det vill säga hitta den i nätverket. Nedan berättar vi hur du gör detta på såväl PC som Mac:

Anslut till skrivare på PC-datorer

En skrivare som är påslagen och korrekt ansluten till nätverket bör enkelt hittas av din PC. Om så inte är fallet kan du göra på följande sätt:

1. Börja med att säkerställa att skrivaren är korrekt ansluten och aktiverad.

2. Gå sedan till din dator och navigera till Start följt av Inställningar > Enheter > Skrivare och skannrar.

3. Välj därefter alternativen Lägg till en skrivare eller skanner. Vänta ett sedan ett par sekunder medan din dator söker efter närliggande skrivare med en trådlös anslutning. När du ser namnet på din skrivare markerar du denna och väljer därefter Lägg till enhet.

När du nu vill skriva ut någonting, exempelvis ett dokument i Word, bör din skrivare finnas tillgänglig.

Fungerar inte ovanstående steg? Hittar inte datorn din skrivare i nätverket? I sådant fall kan det tyda på att den är offline. Vi rekommenderar dig då att läsa vår tidigare artikel ”Så gör du om skrivaren är offline eller också boka en Hemfixare som hjälper dig med problemet.

Anslut till skrivare på Mac-datorer

Äger du däremot en dator av fabrikatet Mac, ansluter du till din skrivare på följande sätt:

1. Börja med att säkerställa att skrivaren är korrekt ansluten och aktiverad.

2. Navigera därefter till Launchpad och gör en sökning på Systeminställningar. Tryck sedan på ikonen för att öppna inställningarna.

3. Väl inne i systeminställningarna väljer du Skrivare och skannrar.

4. För att lägga till en skrivare klickar du på plustecknet som finns på vänster sida:

Lägga till skrivare Mac

Kan du inte göra detta måste du först klicka på hänglåset i vänster hörn:

Anslut till skrivare Mac

Du ombeds då att skriva in administratörsnamn och -lösenord:

Lösenord skrivare

5. Testa sedan att klicka på plustecknet igen. Välj därefter IP och fyll i de uppgifter som krävs. Avsluta sedan med att trycka på Lägg till.

Voila – din skrivare bör nu vara tillgänglig när du vill skriva ut någonting.

Ta hjälp av Hemfixare 

Saknar du den tid eller kunskap som krävs för att hitta skrivaren i nätverket, alternativt om du stött på problem, kan du med fördel ta hjälp av oss på Hemfixare. Våra fixare har omfattande kunskaper om allt som rör Mac- och PC-datorer, vilket självklart inkluderar skrivare och skannrar.

När du väljer att ta hjälp av oss kommer en av våra kunniga fixare hem till dig, undersöker problemet och tar därefter de åtgärder som krävs för att få tillbaka ljudet. Hos oss är du i trygga händer!

 

 

Alltid med 100 % nöjd kund garanti!

Fyll i formuläret så kontaktar Fixaren
dig för tidsbokning

Fält markerade med * är obligatoriska

När du bokar en Fixare godkänner du att Hemfixare sparar vissa av dina personuppgifter som du lämnat i formuläret i 24 månader efter din bokning. Personuppgifterna sparas för garantiåtaganden samt för korrespondens med Skatteverket för RUT-avdrag. Du har rätt att när som helst rätta dina uppgifter eller att helt bli borttagen från vårt register. Kontakta oss på fixare@hemfixare.se eller på telefon 08 1220 88 00. Om du anser att vi behandlat dina personuppgifter felaktigt kontakta Datainspektionen. Läs mer om hela vår policy för hantering av personuppgifter här.

Läs mer om vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter