Hemfixare / Fixarbloggen / Så gör du om skrivaren är offline

Så gör du om skrivaren är offline

Även om det sedan länge har pratats om ett papperslöst samhälle är ett sådant relativt långt borta. Vi är fortfarande många som är i behov av att skriva ut papper. Ibland händer det dock att skrivaren är offline. I denna artikel tänkte vi därför berätta mer om vad du ska göra för att lösa problem av denna typ!

Innehåll 

  • Vad innebär det att skrivaren är offline?
  • Så gör du för att lösa problemet
  • Ta hjälp av Hemfixare
Kolla här vad Hemfixare
kan göra för dig
Boka en Fixare »

Vad innebär det att skrivaren är offline?

Numera använder majoriteten skrivare med trådlös internetanslutning. Något som är väldigt smidigt. Ibland händer det dock att skrivaren av någon anledning inte kan hittas i nätverket och därmed inte anslutas till. Den är med andra ord offline. Att skrivaren beter sig på detta sätt är relativt vanligt.

Så gör du för att lösa problemet

Orsakerna och lösningarna till problemet kan variera från skrivare till skrivare. Nedan tänkte vi däremot försöka dela med oss av icke modellspecifika lösningar på problemet.

Steg 1: starta om samtliga enheter

Som ett första steg kan du prova att starta om din dator, skrivare och router för att se om eventuella anslutningsfel löser sig. Börja med att stänga av din router genom att dra ur sladden eller slå av strömbrytaren. Stäng därefter av skrivaren.

Ge dig sedan på datorn. Börja med att avsluta alla program och stäng sedan av den. När samtliga enheter är avstängda kan du sätta på dem igen. Är problemet åtgärdat? Om inte, gå vidare till nästa steg.

Steg 2: kontrollera om det finns någon felsökningsprogramvara  

En del skrivmaskinstillverkare har skapat särskild felsökningsprogramvara som kan användas för att diagnostisera och åtgärda utskrifts- och skanningsproblem. Bland annat har HP en felsökningsprogramvara som dem kallar HP Print and Scan Doctor.

Äger du en skrivare av annat fabrikat kan du kontrollera om tillverkaren av din maskin har någon sådan programvara. Har dem det kan du testa programmet och se om problemet löser sig.

Steg 3: byt namn på det trådlösa nätverket

Tro det eller ej, men att ändra namn på ditt trådlösa nätverk kan lösa problemet. Ifall det finns flertalet routrar med identiska namn kan detta nämligen medföra att skrivaren ansluter till fel nätverk.

För att byta namn på nätverket börjar du med att navigera till din routers webbaserade konfigurationssida. Släng ett öga på menyn och kolla om det finns någon kategori där du kan ändra namn på ditt trådlösa nätverk.

Steg 4: placera routern och skrivaren närmare varandra 

Det är inte ovanligt att signalen mellan routern och skrivaren är för svag, vilket medför att ingen anslutning upprättas. Prova därför att flytta de två närmare varandra.

Steg 5: installera om skrivarens drivrutiner 

Om du testat ovanstående steg men problemet kvarstår, rekommenderar vi dig att avinstallera och installera om skrivarens drivrutiner. Äger du en PC gör du detta på följande sätt: 

1. Börja med att navigera till Start följt av Inställningar > Enheter > Skrivare och skannrar. Markera sedan din skrivare och välj alternativet Ta bort enhet.

2. När du sedan vill installera drivrutinerna navigerar du till Start följt av Inställningar > Enheter > Skrivare och skannrar. Klicka därefter på Lägg till en skrivare eller skanner. Markera sedan den enhet du vill använda följt av Lägg till enhet.

Kolla här vad Hemfixare
kan göra för dig
Boka en Fixare »

Ta hjälp av Hemfixare

Om problemet fortfarande kvarstår, alternativt om du saknar den tid eller kunskap som krävs för att lösa det på egen hand, kan du med fördel ta hjälp av oss på Hemfixare.  Våra fixare har omfattande kunskaper om allt som rör Mac- och PC-datorer, vilket självklart inkluderar skrivare och skannrar.

När du väljer att ta hjälp av oss kommer en av våra kunniga fixare hem till dig, undersöker problemet och tar därefter de åtgärder som krävs för att få din skrivare att fungera igen. Hos oss är du i trygga händer!

Albin Sandberg

 

Hembesök i hela Sverige!

Alltid med 100 % nöjd kund garanti!

Fyll i formuläret så kontaktar Fixaren
dig för tidsbokning

Fält markerade med * är obligatoriska

När du bokar en Fixare godkänner du att Hemfixare sparar vissa av dina personuppgifter som du lämnat i formuläret i 24 månader efter din bokning. Personuppgifterna sparas för garantiåtaganden samt för korrespondens med Skatteverket för RUT-avdrag. Du har rätt att när som helst rätta dina uppgifter eller att helt bli borttagen från vårt register. Kontakta oss på fixare@hemfixare.se eller på telefon 08 1220 88 00. Om du anser att vi behandlat dina personuppgifter felaktigt kontakta Datainspektionen. Läs mer om hela vår policy för hantering av personuppgifter här.

Läs mer om vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter