Hemfixare / Fixarbloggen / Inget ljud i datorn? Så löser du det!

Inget ljud i datorn? Så löser du det!

Att bli utan ljud på datorn är väldigt frustrerande. Med anledning av detta tänkte vi i denna artikel berätta mer om vad ett sådant fel kan bero på, samt hur du går tillväga för att lösa det på bästa sätt.

 

Innehåll

  • Vanliga orsaker till att ljudet försvinner
  • Så får du tillbaka ljudet i datorn
  • Ta hjälp av Hemfixare
Kolla här vad Hemfixare
kan göra för dig
Boka en Fixare »

Vanliga orsaker till att ljudet försvinner

Det finns en mängd möjliga orsaker till att ljudet i din dator plötsligt försvunnit. I de allra flesta fall handlar det dock om ett hård- eller mjukvarufel.

Ett hårdvarufel kan exempelvis bestå av någon trasig sladd. Det kan också vara ett trasigt ljudkort. I vissa fall kan det till och med vara så att ljudkortet saknas. Även en trasig USB-port har potential att vara boven i dramat.

Om du har gjort några ändringar i datorn, exempelvis installerat en ny version av Windows, kan det vara så att drivrutinerna för ljudkortet försvunnit. Ett relativt vanligt problem som däremot är enkelt att fixa!

Så får du tillbaka ljudet i datorn 

Om du misstänker att du kan ha drabbats av det sistnämnda problemet, kan du med fördel testa följande metod:

Steg 1: kontrollera drivrutinerna för ljudkortet

För att kontrollera drivrutinerna på din PC öppnar du Start-menyn och högerklickar sedan på Dator. Välj därefter Hantera följt av Enhetshanteraren. Efter detta ser du en lista över samtliga komponenter i din dator. Ser du ingen punkt som heter Ljud tyder detta på att det saknas drivrutiner för ljudkortet.

Steg 2: ta reda på vilken datormodell du har

Nästa steg är att klura ut vilken datormodell du äger. Många gånger återfinns detta på själva datorn. Om så är fallet bör det finnas en lapp med modellbeteckningen. På bärbara datorer kan det finnas en lapp på datorns undersida.

Hittar du däremot ingen lapp med modellbeteckningen kan du istället navigera till Start-menyn. I sökfältet gör du sedan en sökning på dxdiag, varpå ett program startas. Under Systemmodell hittar du den rätta beteckningen för din dator.

Steg 3: installera nya drivrutiner

När du väl har tagit reda på vilken datormodell du har, är det dags att installera nya drivrutiner för ljudkortet. Dessa hittar du vanligtvis på datortillverkarens hemsida. Efter att ha laddat ner och installerat de nya drivrutinerna bör du starta om din dator.

Steg 4: korrigera inställningarna 

Om du har både hörlurar och högtalare installerade kan det vara så att du endast har ljud via en utav dem. Detta är inget fel. Det enda du behöver göra är att korrigera dina inställningar. Eller mer exakt – bestämma uppspelningsenhet.

Detta gör du genom att högerklicka på ljudikonen i startfältet följt av Uppspelningsenheter. I denna lista kan du prova att aktivera ett par olika uppspelningsenheter. Något som du gör genom att högerklicka på dem och därefter välja Ange som standardenhet för kommunikation.

Kolla här vad Hemfixare
kan göra för dig
Boka en Fixare »

Ta hjälp av Hemfixare

Om du saknar tid eller kunskap för att lösa ditt ljudproblem på egen hand, kan du med fördel ta hjälp av oss på Hemfixare. Våra fixare har omfattande kunskaper om allt som rör Mac- och PC-datorer, vilket självklart inkluderar problem med ljudet.

När du väljer att ta hjälp av oss kommer en av våra kunniga fixare hem till dig, undersöker problemet och tar därefter de åtgärder som krävs för att få tillbaka ljudet. Hos oss är du i trygga händer!

Albin Sandberg

 

Hembesök i hela Sverige!

Alltid med 100 % nöjd kund garanti!

Fyll i formuläret så kontaktar Fixaren
dig för tidsbokning

Fält markerade med * är obligatoriska

När du bokar en Fixare godkänner du att Hemfixare sparar vissa av dina personuppgifter som du lämnat i formuläret i 24 månader efter din bokning. Personuppgifterna sparas för garantiåtaganden samt för korrespondens med Skatteverket för RUT-avdrag. Du har rätt att när som helst rätta dina uppgifter eller att helt bli borttagen från vårt register. Kontakta oss på fixare@hemfixare.se eller på telefon 08 1220 88 00. Om du anser att vi behandlat dina personuppgifter felaktigt kontakta Datainspektionen. Läs mer om hela vår policy för hantering av personuppgifter här.

Läs mer om vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter